Platón (427 - 347)

12. listopadu 2007 v 21:16 |  Maturitní otázky - Filozofie
Platón (427 - 347)
-pokračovatel Sokrata
-milovat moudrost = filosofovat
-založil filosofickou školu v Athénách - Academia - hlavní metoda je rozhovor, zde studuje Aristoteles
-dílo: Obrana Sokrata, Symposion (= Hostina; o lásce), Faidros (dialog, popis duše v původu bohů s dušemi toužící po pravzorech), Faidron (o nesmrtelnosti), Politea, Kritón (o poslušnosti zákonů), Protagoras (o ctnosti) Gorgias (o řečnickém umění), Tímaios ( o stvoření světa), Ústava, Zákony
-teorie idejí:
-idea - podstata věci, je to trvalé, idea věci je objektivnější než ta věc
-svět idejí - soubor podstat věcí, dokonalejší než reálný, člověk ho poznává
-reálný svět - je odvozen od světa idejí, odstínem
-čím déle je moje duše po životě tím více toho vím - po životě se v člověku ukládá pravzor (preexistence), věci vnímám a umím je pojmenovat, pokud mám duši pravzor mohu je nazvat skutečnými  pravzor je skutečným světem (to další je pouze důsledek)
-vědění je pouze vzpomínání na to, co jsme věděli ve světě idejí
-duše je nesmrtelná a po smrti jde před soud - duše nedokonalé se vrací na zem v podobě ženy či zvířete; dokonalé duše se dostávají do blaženosti
-lidská duše je součástí duše světové:
? část rozumová poznávající ideje, sídlí v hlavě, je nesmrtelná
? část vášnivá jejímž základem jsou pudy, sídlí v hrudi, je smrtelná
? část žádostivá jejímž základem jsou chtíče a žádosti, sídlí v podbřišku, je smrtelná
-ctnosti - rozumová - moudrost
-vášnivá - statečnost
-žádostivá - uměřenost
-podobenství o jeskyní - symbolické podoby lidského poznání
-vězení je náš obvyklý způsob života, pouhý stín je naše okolí jak nám ho smysly ukazují - symbolický pohled do světa idejí
-člověk by byl rád nesmrtelným, proto si vybírá krásné partnery, aby mohl plodit krásné děti jak je on sám (erot)
-idea = řecky je to původně obraz
-jsou formy ideje - obecné rysy bytí
-teorie státu - úkolem státu je vychovávat lidy pro svět idejí, aby byl stát co nejdokonalejší
-rozdělil společnost:
1.stav - zem., řem.
2.stav - strážci
3.stav - vládci
-systém výchovy :
? předškolní společná výchova - 3-6 let v rodině
? 7-10 let - gymnastická výchova
? 10-14 let - čtení, psaní
? 14-16 let - poesie a muzika
? 17 let - logika
? 16-18 let - matematika
? 18-20 let - vojenský výcvik
válečník - 2.stav
-pokud neprojde - zůstává v 1.stavu
? 20-30 let - přírodní vědy
státní úředník
? 30-35 let - dialektika, filosofie
vyšší úředník
? 35-40 let - praxe
vládce
-zabývá se ústavou - nejlepší je rodová otrokářská aristokracie - vláda nejmoudřejších
-výchovu, morálku a umění má řídit stát
-připouští timokracii - vláda válečníků
-špatné typy vlády - oligarchie - vláda bohatých
-demokracie - rovná vláda pro nerovné
-tyranie - vláda jedince
-vytvořil model zemědělského státu - kombinací demokracie a monarchie (demokratické metody s osvíceným panovníkem dodržující řád státu spravedlivě)
-úkolem státu je vychovávat lidi pro svět idejí - proto musí být co nejdokonalejší
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.