Sokrates (470 - 399)

12. listopadu 2007 v 21:17 |  Maturitní otázky - Filozofie
Sokrates (470 - 399)
-nikdy nic nenapsal, narodil se v Athénách; ošklivý, malý, tlustý, s odstátýma ušima, obžalován z kažení mládeže - trest smrti vypitím číše s jedem (měl i možnost opustit Athény); sám odsuzoval trest smrti
-všichni si ho vážili, chodil zanedbaný
-Platón napsal řadu dialogů (filosofických rozhovorů), kde použil Sokrata jako tlumočníka svých názorů - Obrana Sokratova; díky němu se o Sokratovi dozvídáme
-poznej sám sebe - největší ctností lidského života je poznání sama sebe, postupně kladenými otázkami ze svého okolí (bavil se a filozofoval s lidmi na ulici)  vím, že nic nevím - učená skepse
-jsme si vědomi hranic vědění, které však posouváme ?Vím, že nic nevím.?
-nevěří v bohy, ve které věří stát; ?Kdo potřebuje nejméně, je bohům nejblíže.?
-vyznával daimonion (mravní jednání - doslova božské) - hlas svědomí v člověku se má chovat jak mu káže jeho svědomí, varuje nás před špatnými skutky; člověk nemůže být šťasten, pokud nejedná v souladu se svým přesvědčením
-kladl důraz na samostatnost lidské osobnosti
-zdokonalil dialektiku - umělecká rétorika
-subjektivní povaha lidských poznatků
-zlo - nepoznané dobro, hledá neustále pravdu; rozlišovat mezi dobrem a zlem je v rozumu jednotlivce nikoliv ve společnosti
-Sokratovy školy jsou zřízeny po jeho smrti - Kynická škola
?Život bez zkušenosti není pro člověka hoden žít.? - ?Správné myšlení vede k správnému jednání.?
-racionalista - nalezení spolehlivého základu pro naše poznání - lidský rozum
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Dr. Endiaron Dr. Endiaron | 25. února 2013 v 22:01 | Reagovat

Zdravím,
tenhle text by zasloužil revizi, protože obsahuje nepřesnosti a vcelku zavádějící informace. Např.: "Sokratovy školy jsou zřízeny po jeho smrti - Kynická škola"
Nelze mluvit o školách, nýbrž o myšlenkových směrech, které rozhodně nebyly založeny, nýbrž se vyvinuly na základě různých rozumění Sókratových myšlenek. Případně by to chtělo vysvětlit, co je míněno významem škola v rámci tehdejších poměrů.
Dál, citáty jsou fajn, ale chtělo by to se zamyslet, jestli vhodně dovozují myšlenky. Např.: "Kdo potřebuje nejméně, je bohům nejblíže" Pokud askeze vede k blízkosti bohům, pak zde nevidím důvod uvažovat, že nevěřil v bohy, protože sama myšlenka přiblížení se k bohům ukazuje na přesvědčení o jejich existenci. Ano, nevěřil v bohy tak, jak je pojímal tehdejší Athénský stát. Přesto byl věřící. Navíc, ono to tu totiž také může koneckonců vyznívat jako by si vymyslel své vlastní bohy. Atd.
Neberte tuto výtku nijak zle. Vážím si Vaší snahy pomocci ostatním (a případně i sobě si ujasnit myšlenky), na druhou stranu text s chybami ničemu moc neprospěje.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.