23.Maturitní otázka

9. února 2008 v 18:48 |  Maturitní otázky - Interna
23.Maturitní otázka
1)Alergická reakce a její léčba
Je to jeden druh nežádoucího účinku léků.
Není závislá ani na dávce ani na specifických vlastnostech léku.Léčivo v tomto případě působí jako antigen a v organizmu se na něj začnou tvořit protilátky.
a)Okamžitá alergická reakce=ANAFYLAKTICKÝ ŠOK-při něm může pacient během několika minut zemřít.
b)Urychlená-od 2 do 48hodin
c)Pozdní-za 1 až dva týdny
Pokud byla po léku alergická reakce jakéhokoli typu nikdy nelze riskovat opakované podání!!!
Nejčastější lékové alergické projevy:erytém,urtika=kopřivka až exantém (mohutná),dyspnoe,palpitace,tachykardie,pocení,slabost,U těžké-pokles TK
Důvodem je nejčastěji podání jodové kontrastní látky i.v.,ale může nastat i po jakémkoliv léku,bodnutí hmyzem.(Proto je nutná alergická anamnéza před každým vyšetřením!)
Reakce probíhá:od lehké nevolnosti,slabosti a pocení,až k velmi těžkým stavům:silné pocení,stupňující se dušnost,tachykardie,pokles TK postupně až k neměřitelným hodnotám,se rozvíjí ANAFYLAKTICKÝ ŠOK .Reakce probíhá velmi rychle,až do konečné fáze,kdy nemocný umírá,může uběhnout jen několik minut.S léčbou je nutno začít okamžitě.
-zásady léčby musí proto ovládat každý zdravotnický pracovník-s léčbou začne i před příchodem lékaře
Léčebný postup:
1)Okamžitě otevřít kubitální žílu a napojit jakýkoliv infuzní roztok,který je u ruky
2)Podání adrenalinu,ampule je originálně ředěna 1:1000,z toho možno podat 0,2 ml s.c.,a po 10 minutách možno opakovat nebo naředit 1:10 aquou a tento roztok možno aplikovat i.v.,0,5ml opakovaně
3)Hydrokortizon po 100mg,ředí se aqou,podáme i.v.,i.m.,je možno mnohonásobně překročitDnes i řada preparátů s mnoha názvy
4)Methiaden kalcium 1 amp.-aplikovat velmi pomalu i.v.(-nepříjemná horkost)
5)Antialergikum-Dithiaden 1 amp. i.v.,i.m. nebo Tavegyl 1 amp. i.v.,i.m.,
6)Trvale kontrolovat puls,TK na monitoru a do stabilizace držet FR otevřenou kubitální žílu
Zdravotní sestra ve stavu nouze:napojí i.v., FR-pomalu kapat+ aplikuje 100mg Hydrokortizon i.m.,+Dithiaden (nebo Tavegyl) 1 amp. i.v.,i.m.,
Dále dle ordinace lékaře
2)Srdeční insuficience(klinický obraz+ rozdělení)
Kardiální INSUF
-stav kdy srdce není schopno udržet KO na takové úrovni,která je nutná pro zajištění vitální potřeby 02,životně důl.org..Vlastní příč.je ned.výkonnost srd.svalu.Poněvadž je výrazný rozdíl mezi klin.příznaky selhání levého srdce a pravého srdce.rozdělujeme si insuf.didakticky jako by šlo o oddělené chor.stavy,které se týkají jen 1/2svalu srdce.
A-AKUTNÍ SELHÁNÍ LEVÉHO SRDCE
=ASTMA KARDIALE=EDEM PLICNÍ=
JDE o náhlé selhání levé srd.komry,z těchto příčin:
-ICHS=nejčastější příčina
-neléčená hypertenze
-poruchy srd.rytmu
-vrozené nebo získané vad srd.chlopní
-záněty srd.svalu=endo-myo-perikarditis
KLIN.OBRAZ:je dán přeplněním plic krví,kdy tekutina přestupuje z plic.kapilár do plic.sklípků a krev městná v plicích
TYPICKÝ PRŮBĚH KARDIÁLNÍHO ASTMATU:
-pacient se v noci vzbudí s enormní dušností je vyděšený(strach ze smrti),studeně se potí,cyanóza kůže,dušnost se dále stupňující-provázena vykašláváním zpěněného červeně zbarveného sputa
Při vyš:je na plicích slyšet záplava vlhkých chropů,někdy až distančních=slyš.na dálku
"pac.plíce bublají,pac.se utápí ve vlastní tekutině"
Není-li takový stav rychle zaléčen,pacient během krátké chvíle umírá pod obrazem šoku=oběhového selhání
STENOKARDIE DO TOHOTO OBRAZU PATŘÍ JEN TEHDY-JE-LI DŮVODEM KARDIÁLNÍHO SELHÁNÍ LK AIM.VEDLE HYPERTENZE JE TO DNES NEJČASTĚJŠÍ PŘÍČINA
B-selhání pravého srdce-podle průběhu:
B1=akutní selhání prav srdce=akutní plic.embolie
=vniknutí vmetku do plicní tepny nebo jejích větví,což vede k porušení krevního proudu.Vmetkem je nejčastěji trombus-krevní sraženina.Infarkt plic-je ischemická nekróza toho okrsku,který je závislý na trombem ucpané tepně.Funkční důsledky embolie do plicnice s následným infarktem plic jsou tím větší,čím větší větev plicní tepny je vmetkem uzavřena.Embolizace do plic je onemocnění velmi časté a velké opakované plic.embolizace ohrožují nem.na životě.
B2=chronické selhání prav.srdce
-jde o průběh pomalu se vyvíjející,často řadu let,bezprostřední ohrožení na životě tedy nehrozí,není srovnatelné s astma kardiale,
důvodem jsou nejčastěji chronické plicní choroby:
-chron.bronchitis,pokročilý emfyzém,léta probíhající TBC plic a často je důvodem ICHS,tento stav se pak prezentuje jako oboustranné selhání srdce
HLAVNÍ KLIN.PŘÍZNAKY PRAVOSTRANNÉ KARDIÁLNÍ INSUF:
-městnání krve v periferním žilním systému=výrazná cyanóza kůže,postupně narůstající otoky=podle zásady hydrostat.tlaku:postupující otoky DK-ascites-hydrothorax-současně bývá hepatosplenomegalie=výrazné zvětšení krve a slezina stagnující krví,s těmito příznaky se horší i dušnost,začínající při námaze,končící trvalou klidovou dušností
C)ZAKL.VYŠET.PŘI KARDIÁLNÍ INSUF.
1.správně odebraná anamnéza-jak OA,NO
2.fyzikální vyš-hlavy-oči,dut.ústní-rty,porucha řeči
-vyš.krku
-mízních uzlin
-hrudníku-čisté sklípkové dýchání,vlhké fenomeny:krepitace,chropy
suché fenomeny:pískoty,vrzoty
vyš.srce-sytolická-systol šelest-nevinný-diastolická ozva-diastol.šelest-svědčí pro závažné onem.srdce,extrasystola,komplexní nepravidelnost
-vyš.břicha-5p
-končetin a páteře
3.EKG
4.Rtg srdce,plíce
5.ECHO-dobře posoudí velikost srd.oddílů,která signaliní insuf.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.